Działy i kompetencje

Biuro ds. Akredytacji zajmuje się realizacją zadań związanych z prowadzeniem procesów akredytacji i nadzoru jednostek oceniających zgodność oraz przedsięwzięć w zakresie rozwoju działalności akredytacyjnej.

Dział Akredytacji

akredytacja w obszarze:

Dział Akredytacji Badań i Certyfikacji Żywności (AF)

  • badań żywności, badań klinicznych, medycznych i weterynaryjnych w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17025,
  • certyfikacji wyrobów, procesów i usług dotyczących żywności i produktów rolnych w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17065,
  • badań biegłości w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17043
  • badań medycznych w odniesieniu do normy PN-EN ISO 15189
  • biobanków w odniesieniu do normy PN-EN ISO 20378.

Dział Akredytacji Badań Mechanicznych i Fizycznych (AM)

  • badań wyrobów i materiałów budowlanych, wyrobów i materiałów konstrukcyjnych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, urządzeń radiologicznych, urządzeń medycznych oraz maszyn i pojazdów w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17025.

Dział Akredytacji Badań Emisji w Środowisku (AE)

  • badań emisji do powietrza i emisji czynników fizycznych w środowisku ogólnym i środowisku pracy w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17025.

Dział Akredytacji Badań Chemicznych (AW)

  • badań środowiska (woda, ścieki, osady, odpady, gleba), wyrobów konsumpcyjnych (woda do spożycia przez ludzi, tytoń i wyroby tytoniowe), paliw, nawozów, chemikaliów (farby, lakiery, kosmetyki) jak również badań w dziedzinie nauk sądowych w odniesieniu do normy PN‑EN ISO/IEC 17025.

Dział Akredytacji Wzorcowań (AP)

  • wzorcowań urządzeń pomiarowych w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17025,
  • produkcji materiałów odniesienia w odniesieniu do normy PN-EN ISO 17034.

Dział Akredytacji Inspekcji, Certyfikacji Wyrobów i Osób (AC)

  • certyfikacji wyrobów, procesów i usług (z wyłączeniem żywności i produktów rolnych) w odniesieniu do normy PN‑EN ISO/IEC 17065 ;
  • certyfikacji osób w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17024,
  • certyfikacji inspekcji w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17020,
  • oceny zgodności do celów notyfikacji.

Dział Akredytacji Weryfikacji i Certyfikacji Systemów Zarządzania (AS)

  • certyfikacji systemów zarządzania w odniesieniu do normy PN-EN ISO/IEC 17021-1,
  • weryfikatorów środowiskowych systemu EMAS w odniesieniu do do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 oraz normy PN-EN ISO/IEC 17021-1,
  • jednostek weryfikujących w odniesieniu do normy PN-EN ISO IEC 17029.

Wydział Zarządzania Zasobami Ludzkimi [HR]

Zajmuje się realizacją zadań związanych z:

  • wdrożeniem polityki personalnej oraz koordynowaniem przedsięwzięć podejmowanych w celu rozwoju zasobów ludzkich,
  • z działalnością szkoleniową stanowiącą ofertę Polskiego Centrum Akredytacji dla auditorów i klientów PCA,
  • organizowaniem seminariów/spotkań z akredytowanymi podmiotami.

 

Wydział Finansowy [PF]

Zajmuje się realizacją zadań związanych z:

  • prowadzeniem rachunkowości PCA,
  • tworzeniem projektu planów finansowych i sprawozdań z realizacji tych planów,
  • zarządzaniem środkami pieniężnymi,
  • planowaniem, nadzorem i sprawozdawczością postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
  • obsługą finansowo-logistyczną ocen i delegacji zagranicznych.

 

Wydział Informatyki [PI]

Zajmuje się realizacją zadań związanych z:

  • opracowywaniem i wdrażaniem zasad i standardów dotyczących zastosowań informatyki w dziedzinie akredytacji i systemu zarządzania,
  • zarządzaniem infrastrukturą techniczną,
  • opracowywaniem, wdrażaniem i kontrolowaniem przestrzegania polityki bezpieczeństwa systemów komputerowych oraz przetwarzanych danych i informacji,
  • zarządzaniem zasobami danych i informacji przetwarzanych w systemach.

 

Wydział Administracyjno-Techniczny [PP]

Zajmuje się realizacją zadań związanych z:

  • zapewnieniem komórkom organizacyjnym PCA obsługi materiałowej, administracyjnej i transportowej,
  • realizacją zadań z zakresu prowadzenia archiwum zakładowego PCA,
  • zapewnieniem dostępu do wszystkich przepisów prawnych i dokumentów normatywnych dotyczących funkcjonowania PCA,
  • prowadzeniem kancelarii ogólnej PCA, w tym zapewnieniem skutecznego obiegu korespondencji w PCA,
  • prowadzeniem spraw związanych z zarządzaniem i administrowaniem budynkiem,
  • zapewnieniem utrzymania estetyki w budynku i właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej w budynku PCA.

 

Wydział Promocji i Wydawnictw [PR]

Zajmuje się realizacją zadań związanych z:

  • promowaniem działalności akredytacyjnej w celu podnoszenia świadomości na temat roli i znaczenia akredytacji oraz budowaniem i  utrzymywaniem pozytywnego wizerunku PCA,
  • koordynacją prac związanych z działalnością informacyjną oraz wydawniczą PCA, w tym publikowaniem i dystrybucją wydawnictw PCA,
  • współpracą z mediami w celu popularyzacji i uaktualniania wiedzy na temat akredytacji i systemu oceny zgodności,
  • zapewnieniem ochrony towarowej symboli akredytacji,
  • organizacją konferencji, seminariów i innych posiedzeń w ramach członkostwa PCA w organizacjach międzynarodowych.

 

Wydział ds. Systemu Zarządzania i Audytu Wewnętrznego [SJ]

Zajmuje się realizacją zadań związanych z:

  • przygotowaniem informacji o stanie funkcjonowania kontroli zarządczej i przedstawianiem ich Dyrektorowi w celu podpisania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej,
  • koordynowaniem opracowywania planów działania PCA i sporządzeniem sprawozdania z ich realizacji,
  • monitorowaniem procesów postępowania ze skargami, ankietami satysfakcji klienta, uwagami i wnioskami dot. systemu akredytacji,
  • prowadzeniem sekretariatu Komitetu Odwoławczego i Rady ds. Akredytacji,
  • prowadzeniem audytów wewnętrznych oraz koordynacją prac w zakresie planowania działań korygujących i zapobiegawczych oraz monitorowaniem ich realizacji,
  • koordynowaniem prac w zakresie kontroli zewnętrznych,
  • koordynowaniem prac w zakresie zarzadzania ryzykiem w organizacji,
  • utrzymywaniem i publikowaniem aktualnej dokumentacji systemu zarządzania.
Podmiot publikujący:
Polskie Centrum Akredytacji
Wytwarzający:
Małgorzata Tworek
Data wytworzenia:
2007-01-02 00:00:00
Data udostępniania:
2015-04-07 13:25:44
Data aktualizacji:
2024-10-23 10:01:08
Udostępniający:
Tomasz Żołyniak
Aktualizacja: 23.10.2024 10:01
Zgoda
Szczegóły
Więcej informacji

Używamy plików cookie

Pliki cookies, zwane inaczej „ciasteczkami”, to pliki, które stanowią dane informatyczne, w szczególności informacje tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego (np. w telefonie, laptopie czy tablecie) i przeznaczone są do korzystania ze strony internetowej https://bip.pca.gov.pl/ i jej funkcjonalności (dalej: Serwis). Nadrzędnym celem wykorzystywania przez Administratora plików cookies jest umożliwienie użytkownikom dostępu do Serwisu i ułatwienie korzystania z niego przy zachowaniu pełnej jego funkcjonalności. Administrator wykorzystuje także pliki cookies w celu podążania za preferencjami użytkowników Serwisu, jak i dla celów statystycznych pomagających Administratorowi zrozumieć w jaki sposób użytkownicy wykorzystują poszczególne funkcje w Serwisie.
Zobacz politykę cookies

Niezbędne
Funkcjonalne
Śledzenie i wydajność

Niezbędne

Ciasteczka niezbędne – te pliki cookies odpowiadają za użyteczność Serwisu i umożliwiają korzystanie z podstawowych funkcji strony internetowej. Serwis bez tychże ciasteczek nie może funkcjonować

Funkcjonalne

Ciasteczka preferencyjne – te pliki cookies umożliwiają zapamiętywanie preferencji użytkowników Serwisu, które ułatwiają mu poruszanie się po stronie internetowej (login, język, czcionka, tryb wyświetlania). Aby Administrator mógł wykorzystać ciasteczka preferencyjne, niezbędne jest wyrażenie zgody przez użytkownika;

Śledzenie i wydajność

Ciasteczka statystyczne – te pliki cookies umożliwiają Administratorowi weryfikację liczby odwiedzin użytkowników i źródeł ruchu w Serwisie. Służą do weryfikacji popularności samego Serwisu jak i jego poszczególnych podstron czy funkcjonalności. Dzięki ciasteczkom statystycznym Administrator może podążać za trendami użytkowników i dostosować treść Serwisu do ich upodobań. Aby Administrator mógł wykorzystać ciasteczka statystyczne, niezbędne jest wyrażenie zgody przez użytkownika;

Więcej informacji

Zdecydowana większość dostępnych na rynku przeglądarek internetowych domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies. Jeżeli użytkownik nie ma woli otrzymywania żadnych plików cookies, może zaktualizować ustawienia przeglądarki na swoim urządzeniu elektronicznym, z którego korzysta w celu korzystania z funkcjonalności Serwisu. Użytkownicy mogą przeglądać i usuwać pliki cookies w Serwisie Administratora, jednakże wskazać należy, iż brak możliwości zapisywania lub odczytywania ciasteczek przez stronę internetową może uniemożliwić pełne oraz poprawne korzystanie z naszego Serwisu. W przypadku gdy użytkownik korzysta z różnych urządzeń do uzyskania dostępu do Serwisu oraz przeglądania jego treści, należy upewnić się, że każda przeglądarka internetowa na każdym urządzeniu dostosowana jest do indywidualnych preferencji użytkownika w zakresie funkcjonowania plików cookies. Sposób wyłączenia jak i aktualizacji ustawień plików cookies uzależniony jest od rodzaju przeglądarki, z której użytkownik korzysta.