Serwis bip.pca.gov.pl używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. cookie
strona domowa wyszukiwanie kontakt mapa strony
  
godziny pracyGodziny pracy PCA
8:00 - 16:00
adresPolskie Centrum Akredytacji
ul. Szczotkarska 42
01-382 Warszawa

NIP: 951-19-98-004
Regon: 017168960
telefon(22) 355 70 00
fax(22) 355 70 18
strona wwwwww.pca.gov.pl
e-mailsekretariatpca.gov.pl
e-mailElektroniczna Skrzynka Podawcza - EPUAP
Działy i kompetencje

Dyrektor PCA [D]: Eugeniusz W. Roguski

Biuro ds. Akredytacji [DA]: Zastępca Dyrektora ds. Akredytacji - Kierownik Biura ds. Akredytacji - Lucyna Olborska

Pełnomocnik ds. systemu zarządzania [SJ]: Małgorzata Tworek

Audytor Wewnętrzny [SJ-AW]: Dorota Budny

Zadania Biura [DA]:

Są realizowane przez komórki organizacyjne podległe Kierownikowi Biura ds. Akredytacji.
W skład Biura ds. Akredytacji wchodzą trzy Działy Akredytacji:

Dział Akredytacji Laboratoriów Badawczych [AB]

Dział Akredytacji Laboratoriów Wzorcujących [AP]

Dział Akredytacji Jednostek Certyfikujących i Inspekcyjnych [AJ]

oraz

Dział Rozwoju Auditorów [PD]

Dział Współpracy z Auditorami [PW]

Dział Informatyki [PI]

Zakres zadań Działów [AB], [AP], [AJ]:

  • prowadzenie procesów akredytacji i nadzoru zgodnie z obowiązującymi w PCA dokumentami systemu zarządzania;
  • prowadzenie przez wyznaczonych pracowników działu ocen i obserwacji zgodnie z pensum określonym przez Dyrektora;
  • realizacja przedsięwzięć w zakresie rozwoju działalności akredytacyjnej, w tym w zakresie zmiany zakresu działalności akredytacyjnej;
  • współpraca z komitetami technicznymi, w tym zasięganie opinii w sprawach dotyczących podejmowania decyzji oraz w celu doskonalenia działalności akredytacyjnej we właściwych dla działu obszarach technicznych;
  • przeprowadzanie szkoleń otwartych i szkoleń dla auditorów, we współpracy z działem PD;
  • rozpatrywanie skarg na CAB;
  • współpraca z organami administracji państwowej, organizacjami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie działalności podległego działu;
  • współpraca z klientami i innymi stronami zainteresowanymi systemem akredytacji, w tym organizacja merytoryczna spotkań z klientami;
  • opracowywanie materiałów informacyjnych dotyczących akredytacji i przekazywanie ich do opublikowania;
  • przygotowywanie rozliczeń finansowych dotyczących procesów akredytacji.

Zakres zadań Działu Rozwoju Auditorów [PD]:

  • organizowanie naboru i prowadzenie selekcji na auditorów i ekspertów;
  • organizowanie staży i szkoleń wstępnych dla auditorów-stażystów;
  • monitorowanie i ocena pracy auditorów i ekspertów dla potrzeb Działów Akredytacji;
  • organizowanie szkoleń doskonalących auditorów, ekspertów oraz członków komitetów technicznych, w celu podnoszenia ich kwalifikacji i wymiany doświadczeń;
  • zarządzanie szkoleniami otwartymi;
  • prowadzenie promocji działalności szkoleniowej, we współpracy z Wydziałem PZ;
  • zarządzanie Portalem dla Auditorów;
  • udział w ocenach i obserwacjach zgodnie z pensum ustalonym przez Dyrektora.

Zakres zadań Działu Współpracy z Auditorami [PW]:

  • tworzenie kalkulacji ocen w zakresie diet, ryczałtu hotelowego i dojazdowego;
  • dokonywanie uzgodnień organizacyjnych dotyczących pobytu auditorów/ekspertów podczas ocen pomiędzy auditorami/ekspertami, hotelem i jednostką oceniającą zgodność;
  • koordynacja działań w zakresie ubezpieczeń auditorów/ekspertów biorących udział w ocenach PCA;
  • przygotowywanie rozliczeń finansowych dotyczących procesów akredytacji i nadzoru (w zakresie wystawienia poleceń wystawienia faktury przedpłaty/ faktury zamykającej, wprowadzenia rzeczywistej wartości usługi hotelowej do faktury zamykającej oraz przekazywania rachunków do realizacji);
  • obsługa zwieranych kontraktów z auditorami/ekspertami oraz prowadzenie ich rejestru;
  • organizacja delegacji zagranicznych.

Zakres zadań Działu Informatyki [PI]:

  • opracowywanie i wdrażanie zasad i standardów dotyczących zastosowań informatyki w dziedzinie akredytacji i systemu zarządzania PCA;
  • prowadzenie prac analitycznych, określanie wymagań, pozyskiwanie, opracowywanie, wdrażanie i eksploatacja rozwiązań informatycznych na potrzeby PCA;
  • planowanie, koordynowanie i realizacja niezbędnych zakupów sprzętu i oprogramowania na potrzeby PCA;
  • planowanie, koordynowanie i realizacja niezbędnych przeglądów i usług serwisowych sprzętu;
  • zarządzanie zasobami danych i informacji przetwarzanych w systemach PCA;
  • prowadzenie polityki licencyjnej w odniesieniu do oprogramowania, we wszelkich dziedzinach działalności PCA;
  • zarządzanie infrastrukturą techniczną, w tym serwerami użytkowanymi na potrzeby PCA i szkieletową infrastrukturą teleinformatyczną oraz infrastrukturą telefoniczną sieci stacjonarnej i komórkowej;
  • zapewnienie sprzętu audiowizualnego i nagłośnienia pomieszczeń zgodnie z zapotrzebowaniem komórek organizujących szkolenia i spotkania;
  • opracowywanie, wdrażanie i kontrolowanie przestrzegania polityki bezpieczeństwa systemów komputerowych oraz przetwarzanych danych i informacji;
  • organizowanie szkoleń dla pracowników w zakresie urządzeń i systemów teleinformatycznych eksploatowanych w PCA;
  • planowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie kompetencji działu;
  • współpraca z Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych związanych z obronnością państwa w zakresie: pełnienia stałego dyżuru, prowadzenia szkoleń, przygotowywania planów obronnych, raportów i sprawozdań itp.

Zakres zadań Wydziału ds. Systemu Zarządzania i Audytu Wewnętrznego [SJ]:

  • przygotowanie informacji o stanie funkcjonowania kontroli zarządczej i przedstawianie go Dyrektorowi w celu podpisania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
  • przygotowywanie i dokumentowanie przeglądów zarządzania;
  • opracowywanie planu głównego PCA i sporządzanie sprawozdań z jego realizacji;
  • monitorowanie zgodności planów wykonawczych komórek organizacyjnych z planem głównym, ustaleniami przeglądu zarządzania i planów działań korygujących i zapobiegawczych;
  • monitorowanie procesów rozpatrywania skarg, uwag i wniosków do systemu zarządzania PCA oraz dokonywanie ich analiz;
  • prowadzenie sekretariatu Komitetu Odwoławczego;
  • realizacja auditów i audytów wewnętrznych;
  • koordynacja prac związanych z kontrolami zewnętrznymi;
  • przeprowadzanie analiz ryzyka systemu zarządzania;
  • koordynacja prac w zakresie planowania działań korygujących i zapobiegawczych oraz monitorowanie ich realizacji;
  • przechowywanie i publikowanie dokumentacji systemu zarządzania PCA;
  • rejestrowanie i analiza odstępstw od systemu zarządzania;
  • wydawanie opinii w sprawie stosowanie symboli akredytacji;
  • koordynowanie prac związanych z opiniowaniem norm;
  • koordynowanie prac związanych z tłumaczeniami dokumentów EA, IAF, ILAC i FALB i ich publikowaniem;
  • monitorowanie zgodności dokumentacji PCA z wymaganiami prawnymi, norm oraz dokumentów organizacji międzynarodowych we współpracy z kierownikami właściwych komórek;
  • realizacja prac związanych z działalnością wydawniczą, w tym praca w Zespole Redakcyjnym.

Zakres zadań Wydziału Finansowego [PF]:

  • prowadzenie rachunkowości PCA zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • terminowe realizowanie zobowiązań;
  • prowadzenie ewidencji analitycznej kosztów rodzajowych wg miejsc ich powstawania, prowadzenie analityczne dochodów wg miejsc ich powstawania;
  • bieżące prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia, rozliczanie inwentaryzacji w tym zakresie;
  • prowadzenie czynności kasowych i bankowych PCA;
  • sporządzanie okresowych analiz kosztów i dochodów PCA;
  • archiwizacja i kontrolowanie obiegu dokumentów księgowych;
  • nadzorowanie prac związanych z płacami, ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;
  • dokonywanie rozliczeń podatkowych i finansowych z Urzędami Skarbowymi;
  • rejestrowanie umów o dzieło i umów zlecenia w zakresie działalności PCA;
  • wystawianie faktur za usługi z tytułu działalności PCA przekazywanych przez poszczególne komórki PCA i bieżąca kontrola terminowości zapłat za świadczone usługi;
  • sporządzanie rejestru sprzedaży i zakupów;
  • prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz nadzór i koordynacja prac związanych z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w PCA, zgłaszanych jako zamiar przez komórki organizacyjne PCA;
  • nadzór nad windykacją należności PCA.

Zakres zadań Wydziału Współpracy Międzynarodowej i Wydawnictw [PZ]:

  • prowadzenie prac związanych z członkostwem w Unii Europejskiej;
  • realizowanie programów pomocy technicznej: PHARE, PRAQ i innych;
  • inicjowanie i nadzór nad opracowywaniem projektów pomocy Unii Europejskiej oraz innych projektów finansowanych ze źródeł pomocy zagranicznej;
  • współpraca z jednostkami finansująco-kontraktującymi i jednostkami centralnymi odpowiedzialnymi za wdrażanie programów rozwojowych finansowanych ze źródeł rządowej i pozarządowej pomocy zagranicznej;
  • współpraca z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami ds. akredytacji oraz zagranicznymi jednostkami akredytującymi;
  • koordynacja prac związanych z zawieraniem i realizacją umów i porozumień międzynarodowych podpisywanych przez PCA;
  • udział oraz nadzór nad organizacją spotkań zagranicznymi charakterze międzynarodowym;
  • zapewnienie tłumaczenia dokumentów obcojęzycznych;
  • promowanie działalności PCA oraz nadzór nad publicznym wizerunkiem PCA;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

Zakres zadań Wydziału Spraw Osobowych, Prawnych i Szkoleń [PK]:

  • prowadzenie spraw dotyczących zatrudnienia i płac, w tym spraw dotyczących rozliczeń podatkowych i ubezpieczeń społecznych;
  • prowadzenie akt personalnych i ich archiwizacja;
  • ogólny nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy;
  • nadzorowanie aktualności badań lekarskich pracowników oraz szkoleń z zakresu bhp;
  • prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami grupowymi pracowników;
  • prowadzenie spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych;
  • obsługa organizacyjna szkoleń pracowniczych;
  • organizowanie obsługi prawnej PCA;
  • zapewnienie opinii prawnych projektów umów i porozumień zawieranych przez PCA;
  • zapewnienie opinii prawnych spraw dotyczących zakresu działania PCA zgłaszanych przez zainteresowane komórki organizacyjne.

Zakres zadań Wydziału Organizacyjno-Technicznego [PP]:

  • zapewnienie komórkom organizacyjnym PCA obsługi materiałowej, administracyjnej i transportowej, z wyłączeniem instalacji, urządzeń i sprzętu łączności, teleinformatycznego oraz współdziałających z nimi urządzeń peryferyjnych;
  • gospodarowanie środkami nietrwałymi i środkami transportu oraz prowadzenie dotyczącej ich dokumentacji;
  • prowadzenie archiwum zakładowego PCA;
  • zapewnienie dostępu do wszystkich przepisów prawnych i dokumentów normatywnych dotyczących funkcjonowania PCA;
  • zakup norm i wydawnictw specjalistycznych, w tym prenumerata prasy oraz prowadzenie rejestru zakupionych publikacji i miejsca ich przechowywania;
  • publikowanie ogłoszeń prasowych na potrzeby PCA;
  • zamawianie pieczęci i pieczątek oraz prowadzenie stosownej ewidencji;
  • prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem i administrowaniem budynkiem PCA, w tym m.in. zapewnieniem prawidłowego prowadzenia książki budynku, wykonywanie wymaganych prawem budowlanym przeglądów rocznych i pięcioletnich, przestrzegania czasookresów przeprowadzania innych przeglądów technicznych, czynności konserwacyjnych oraz przeglądów gwarancyjnych urządzeń, instalacji i systemów stanowiących wyposażenie budynku i /lub z nim związanych (z wyłączeniem systemów, instalacji, urządzeń i sprzętu łączności, teleinformatycznego oraz urządzeń peryferyjnych);
  • opracowywanie i uzgadnianie wieloletnich planów inwestycyjnych oraz rocznych harmonogramów remontów i modernizacji, a także planów zakupów zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;
  • udział w odbiorach robót budowlanych, w pracach związanych z przejmowaniem do eksploatacji urządzeń, instalacji, pomieszczeń i budynku oraz nadzorowanie usuwania usterek w okresie rękojmi i gwarancji udzielonej przez wykonawcę robót budowlanych;
  • monitorowanie wydatków oraz nadzór nad prawidłowym wykonywaniem umów zawartych przez PCA, w zakresie kompetencji działu;
  • zapewnienie utrzymania czystości i estetyki w budynku, jego pomieszczeniach oraz na terenie posesji;
  • opracowywanie projektów umów oraz regulacji wewnętrznych, w zakresie kompetencji działu;
  • zapewnienie właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej w budynku PCA, w tym dokonywanie bieżącej aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego PCA;
  • współpraca z działem właściwym ds. szkoleń w zakresie przeprowadzania szkoleń bhp, zapoznawania pracowników z przepisami przeciwpożarowymi oraz dokonywania praktycznych sprawdzeń organizacji i warunków ewakuacji w PCA;
  • współpraca z organami administracji państwowej właściwymi w sprawach budowlanych, ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej, m.in. w zakresie wydanych decyzji administracyjnych, upomnień oraz tytułów wykonawczych;

Wytwarzający: Małgorzata Tworek
Data wytworzenia: 2007-01-02
Data udostępnienia: 2007-01-02
Data aktualizacji: 2010-06-01
Udostępniający: Tomasz Żołyniak - Redaktor BIP
liczba odsłon: 360 360
03.12.2014 r.
Polskie Centrum Akredytacji © 2006-2014